روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30

الگوی رفتاری شماره بیست و نه:  تقاضای کم در یک روند نزولی

این الگو از نظر ظاهری شبیه به الگوهای شماره بیست و پنج و بیست و هفت می باشد زیرا مسیر اولیه در همه آنها نزولی است ولیکن باید عنوان داشت که بواسطه تغییر میزان حجم تقاضا در کندل مورد تحلیل ، شاهد رفتارهای متفاوتی در هر کدام از الگوهای ذکر شده می باشیم .

در کل الگوها ، سه عامل اساسی وجود دارد که با تغییر هر کدام از این سه حالت ، الگوی جدیدی با رفتاری متفاوت شکل می گیرد که با رفتار الگوهای قبلی تفاوت زیادی داشته ، در نتیجه آن ، همین اتفاقات و رویدادهای پیش آمده در بازار می باشد .

  • عرضه یا تقاضای موجود

  • حجم عرضه یا تقاضای موجود که با ” خیلی زیاد – زیاد – کم و خیلی کم ” عنوان می شود

  • روندی که در آن کندل در حال بررسی می باشد که با ” روند نزولی و روند صعودی ” ذکر شده است

در این الگو نیز باید توجه داشت که روند موجود در بازار همچنان نزولی بوده و عرضه در محیط حکم فرمایی می نماید ، حال کندل تقاضای کوتاهی که نشان از تقاضای کم می باشد تشکیل می شود . این میزان از تقاضا به حدی کم است که در بین آن همه عرضه موجود در بازه انتهای بازار ، هیچ جای ابراز وجود نداشته و ندارند و همچنان جو نزول بازار باعث کاهش میزان تقاضای باقیمانده در کندل ها می شود . و همچنین باید توجه نمود که سایه بالا همان تقاضای موجود در محیط می باشد که بدلیل عرضه سنگین ، این تقاضا از بین رفته و به سایه تبدیل شده است و این سایه ضریب اطمینانی برای ادامه نزول بازار می باشد { مطابق شکل یک } .

مقاله_روانشناسی_کندل_قسمت_16_الگوی_29_و_30

سوالی که در اینجا مطرح می شود اینکه چرا  سایه را بعنوان ضریب اطمینان روند مخالف می دانیم؟

در جواب باید عرض کنم طبق قانون اول نیوتن ” هر عملی عکس العملی دارد برابر ولی در خلاف جهت ” ، مثلا زمانی که 2000 واحد تقاضا در بازار بوجود می آید باید در ابتدا حداقل 2000 واحد عرضه مقابل این تقاضا ایستادگی نماید تا جلوی افزایش تقاضا گرفته شود ، بعد در ادامه با افزایش تدریجی عرضه مثلا به اندازه 2200 واحد باعث عقب نشینی تقاضا کنندگان شده و به همین ترتیب عرضه بیشتر و تقاضا کمتر می شود .

در این حالت اگر رفتار قیمت را ترسیم نماییم دقیقا یک کندل با سایه بلند بالا خواهیم داشت که این سایه بلند ضریب اطمینانی در جهت غلبه عرضه بر بازار و کاهش قیمت می باشد ( برای کندل عرضه و غلبه تقاضا بر بازار رفتار فوق دقیق بر عکس خواهد شد ) .

این میزان تقاضا که در بازار بوجود آمده خیلی توان برگرداندن روند نزولی به صعودی و ایجاد حاکمیت مطلق تقاضا کنندگان بر بازار را ندارد ولیکن وقفه کوتاهی در ادامه روند نزولی ایجاد کرده که همین باعث ایجاد روحیه در تقاضا کنندگان شده و آنها را وادار به تفکر برای افزایش میزان تقاضا و تغییر شرایط فعلی بازار می نماید.

در این محیط تمایلات صعودی در بازار ایجاد شده و معامله گرانی که دارای پوزیشن فروش( Sell ) می باشند خیلی نباید در بستن پوزیشن خود عجله نمایند بلکه باید با کمی صبوری در هر شرایطی که قیمت افزایش داشت ، با حداقل زیان نسبت به خروج از بازار اقدام کنند.

در اینجا به سه نکته باید توجه نمود

  • در این مواقع حتما باید منتظر بود تا جنگ بین تقاضا کننده و عرضه کننده در محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا به اتمام برسد ، در صورتیکه قیمت از بالای محدوده خارج شد اقدام به خرید نمود

  • بازار در تایم آتی ، رنج و فرسایشی می باشد و نباید انتظار نوسانات شدید را از آن داشت بدین سبب با حداقل سود باید پوزیشن خود را بسته و سودهای اکتسابی را به سود های شناسایی شده تبدیل نمود

  • چون جو حاکم کماکان به نفع عرضه کنندگان می باشد لذا برای رعایت نکات مدیریت ریسک و سرمایه ، حجم پوزیشن خرید حتما حداقلی انتخاب شود تا در صورت فیلد شدن الگو زیان زیادی به سرمایه وارد نشود ، حال اگر مسیر صعودی ادامه پیدا نمود در صورت صلاح دید مدیریت ریسک و سرمایه ، می توان به حجم پوزیشن خرید اضافه کرد { مطابق شکل دو }.

الگوی رفتاری شماره سی: عرضه زیاد در یک روند نزولی

اگر دامنه قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد باید انتظار ادامه تمایلات نزولی را از بازار داشته و در صورت داشتن پوزیشن خرید ( Buy  ) سریعا بدون فوت وقت اقدام به بستن آن نموده و بر عکس پوزیشن فروش( Sell ) باز نمود و در صورت داشتن پوزیشن قبلی فروش بر حجم آن افزوده تا از این شرایط استفاده کافی را در جهت کسب سود ببریم .

                                                                                                   پایان قسمت شانزدهم

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال ، روانشناسی بازار و همچنین تحلیل گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSD

مهندس رضا کردری
ارسال دیدگاه