روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۲۹ و ۳۰ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره بیست و نه:  تقاضای کم در یک روند نزولی

این الگو از نظر ظاهری شبیه به الگوهای شماره بیست و پنج و بیست و هفت می‌باشد زیرا مسیر اولیه در همه آنها نزولی است ولیکن باید عنوان داشت که بواسطه تغییر میزان حجم تقاضا در کندل مورد تحلیل ، شاهد رفتارهای متفاوتی در هر کدام از الگوهای ذکر شده می‌باشیم.

در کل الگوها، سه عامل اساسی وجود دارد که با تغییر هر کدام از این سه حالت، الگوی جدیدی با رفتاری متفاوت شکل می‌گیرد که با رفتار الگوهای قبلی تفاوت زیادی داشته، در نتیجه آن، همین اتفاقات و رویدادهای پیش آمده در بازار می‌باشد.

  • عرضه یا تقاضای موجود
  • حجم عرضه یا تقاضای موجود که با ” خیلی زیاد – زیاد – کم و خیلی کم ” عنوان می‌شود
  • روندی که در آن کندل در حال بررسی می‌باشد که با ” روند نزولی و روند صعودی ” ذکر شده است.

 

در این الگو نیز باید توجه داشت که روند موجود در بازار همچنان نزولی بوده و عرضه در محیط حکم فرمایی می‌نماید، حال کندل تقاضای کوتاهی که نشان از تقاضای کم می‌باشد تشکیل می‌شود. این میزان از تقاضا به حدی کم است که در بین آن همه عرضه موجود در بازه انتهای بازار، هیچ جای ابراز وجود نداشته و ندارند و همچنان جو نزول بازار باعث کاهش میزان تقاضای باقیمانده در کندل‌ها می‌شود. و همچنین باید توجه نمود که سایه بالا همان تقاضای موجود در محیط می‌باشد که به دلیل عرضه سنگین، این تقاضا از بین رفته و به سایه تبدیل شده است و این سایه ضریب اطمینانی برای ادامه نزول بازار می‌باشد {مطابق شکل یک}.

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30

 

 

سوالی که در اینجا مطرح می شود اینکه چرا  سایه را به عنوان ضریب اطمینان روند مخالف می دانیم؟

در جواب باید عرض کنم طبق قانون اول نیوتن «هر عملی عکس العملی دارد برابر ولی در خلاف جهت»، مثلا زمانی که 2000 واحد تقاضا در بازار به وجود می‌آید باید در ابتدا حداقل 2000 واحد عرضه مقابل این تقاضا ایستادگی نماید تا جلوی افزایش تقاضا گرفته شود، بعد در ادامه با افزایش تدریجی عرضه مثلا به اندازه 2200 واحد باعث عقب نشینی تقاضا کنندگان شده و به همین ترتیب عرضه بیشتر و تقاضا کمتر می‌شود.

در این حالت اگر رفتار قیمت را ترسیم نماییم دقیقا یک کندل با سایه بلند بالا خواهیم داشت که این سایه بلند ضریب اطمینانی در جهت غلبه عرضه بر بازار و کاهش قیمت می‌باشد (برای کندل عرضه و غلبه تقاضا بر بازار رفتار فوق دقیق بر عکس خواهد شد).

این میزان تقاضا که در بازار به وجود آمده خیلی توان برگرداندن روند نزولی به صعودی و ایجاد حاکمیت مطلق تقاضا کنندگان بر بازار را ندارد ولیکن وقفه کوتاهی در ادامه روند نزولی ایجاد کرده که همین باعث ایجاد روحیه در تقاضا کنندگان شده و آنها را وادار به تفکر برای افزایش میزان تقاضا و تغییر شرایط فعلی بازار می‌نماید.

در این محیط تمایلات صعودی در بازار ایجاد شده و معامله گرانی که دارای پوزیشن فروش (Sell) می‌باشند خیلی نباید در بستن پوزیشن خود عجله نمایند بلکه باید با کمی صبوری در هر شرایطی که قیمت افزایش داشت، با حداقل زیان نسبت به خروج از بازار اقدام کنند.

در اینجا به سه نکته باید توجه نمود

  • در این مواقع حتما باید منتظر بود تا جنگ بین تقاضا کننده و عرضه کننده در محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا به اتمام برسد، در صورتی که قیمت از بالای محدوده خارج شد اقدام به خرید نمود
  • بازار در تایم آتی ، رنج و فرسایشی می‌باشد و نباید انتظار نوسانات شدید را از آن داشت بدین سبب با حداقل سود باید پوزیشن خود را بسته و سودهای اکتسابی را به سود‌های شناسایی شده تبدیل نمود
  • چون جو حاکم کماکان به نفع عرضه کنندگان می‌باشد لذا برای رعایت نکات مدیریت ریسک و سرمایه، حجم پوزیشن خرید حتما حداقلی انتخاب شود تا در صورت فیلد شدن الگو زیان زیادی به سرمایه وارد نشود، حال اگر مسیر صعودی ادامه پیدا نمود در صورت صلاح دید مدیریت ریسک و سرمایه، می‌توان به حجم پوزیشن خرید اضافه کرد {مطابق شکل دو}.
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30

 

الگوی رفتاری شماره سی: عرضه زیاد در یک روند نزولی

اگر دامنه قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد باید انتظار ادامه تمایلات نزولی را از بازار داشته و در صورت داشتن پوزیشن خرید (Buy) سریعا بدون فوت وقت اقدام به بستن آن نموده و بر عکس پوزیشن فروش(Sell) باز نمود و در صورت داشتن پوزیشن قبلی فروش بر حجم آن افزوده تا از این شرایط استفاده کافی را در جهت کسب سود ببریم .

– – –

پایان قسمت شانزدهم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 31 و 32

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل‌گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید