روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۲۷ و ۲۸ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره 27 : تقاضای زیاد در یک روند نزولی

این الگو تا حدود زیادی شبیه به الگوی شماره بیست و پنج می‌باشد فقط با این تفاوت که از میزان تقاضای کندل صعودی کاسته شده پس می توان بخشی از نکاتی که در مورد آن الگو عنوان شده بود را نیز در مورد این الگو مطرح نمود. در اینجا باید دقت شود که به واسطه تقاضای کمتری که در بازار بوجود آمده فشار عرضه متوسطی در بازار باقی مانده و احتمال ادامه مسیر نزولی کمی بیشتر از الگوی قبلی می‌باشد ولی باید اذعان داشت که همین میزان تقاضا نیز جلوی شتاب عرضه و در نتیجه ادامه روند نزولی را می تواند بگیرد و کندل های بعد از این کندل تقاضا قاعدتا باید کوتاه تر و حجم عرضه کمتر و کمتر شود

دقیقا شبیه به مثال عنوان شده در مقاله قبلی که مثال جک هیدرولیکی نصب شده بر روی درب سنگین ورودی‌ها بود . زمانیکه درب با شتاب زیاد در حال بسته شدن می‌باشد این جک برای جلوگیری از ضربه شدید درب به چارچوب و ایجاد صدا و لرزش زیاد وارد عمل شده و ضرب شتاب درب را گرفته و درب بعد از آن بطور آهسته بدون هیچ صدا و لرزشی بسته می‌شود .

در بازار هم این نوع کندل‌ها وظیفه‌ی ضرب‌گیری عرضه زیاد در روند یا مسیر نزولی را داشته، که بعد از این کندل، عرضه کنندگان یواش یواش به فکر ترک بازار و واگذاری آن به تقاضا کنندگان می‌افتند لذا معامله‌گرانی که دارای پوزیشن فروش (Sell) می‌باشند باید از اضافه نمودن حجم بر پوزیشن خود در این شرایط خودداری نموده و با هر پایین زدنی به فکر پیدا کردن محدوده قیمتی مناسبی جهت بستن پوزیشن خود باشند {مطابق شکل یک}.

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28

یکی از دلایل ذیل می‌تواند باعث تزریق این حجم از تقاضا به بازار باشد

  • کاهش ریسک‌های سیستماتیک
  • وجود اخبار مثبت در خصوص نماد مورد بحث
  • نزدیک شدن قیمت به محدوده صفر بازار
  • نزدیک شدن قیمت به محدوده پر تراکم تقاضای بازار (محدوده حمایت)

مطلبی که باید در اینجا عنوان نمایم اینکه نباید با دیدن همین میزان تقاضا سریع نسبت به رفتار بازار عکس العمل نشان داد و تصمیمی از روی شتاب و عجله گرفت. بلکه باید تایمی از بازار را در کندل بعد صبر و تامل نمود تا ببینیم که آخرین احساسات حاکم بر بازار که تقاضا بوده کماکان تقاضا می‌باشد یا اینکه معامله گران نظرشان بر اثر وقایع و شرایط جدید حاکم بر بازار تغییر کرده است {مطابق شکل دو}.

02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28

اگر قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد باید انتظار ادامه تمایلات صعودی را از بازار داشته باشیم و پوزیشن‌های فروش  (Sell) قبلی خود را بسته و با در نظر گرفتن کلیه شرایط ، به فکر پیدا نمودن محدوده مناسبی جهت باز نمودن پوزیشن خرید (Buy) باشیم.

الگوی رفتاری شماره 28 : عرضه کم در یک روند نزولی

حال اگر این اتفاق نیافتاد و قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد باید انتظار شروع تمایلات نزولی را از بازار داشته و پوزیشن‌های فروش  (Sell) قبلی خود را حفظ نموده تا در بهترین شرایط و در پایین‌ترین قیمت اقدام به بستن آن نماییم.

تذکر : به واسطه‌ی حجم زیاد تقاضای وارد شده، نزول در بازار خیلی پر قدرت نبوده و هر لحظه امکان برگشت وجود دارد.

– – –

پایان قسمت پانزدهم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 29 و 30

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل‌گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید