روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 21 و 22

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 21 و 22
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 21 و 22

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۲۱ و ۲۲ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره بیست و یک : عرضه کم در یک روند نزولی

در این رفتار ما علاوه بر هیجانات منفی در بازار سهام که باعث به وجود آمدن روند نزولی شده است شاهد نوسانات نزولی کمی در بازار سهام هستیم (شبیه رفتار شماره نوزده فقط با این تفاوت که از میزان حجم عرضه کاسته شده است). که باعث ادامه روند نزولی شده و همچنان هیجانات منفی و جو سنگین عرضه بر بازار سهام غالب می‌باشد. و حاضرین در بازار سهام همچنان با یک تردید از برگشت روند یا ادامه آن، نسبت به  فروش بخش کمی از سهم  فرضی در سبد دارایی خود اقدام می‌نمایند. با این تفکر و عملکرد همچنان در کندل بعد ادامه تمایلات نزولی باقی مانده و به نوعی ادامه روند مورد نظر، عرضه موجود بوده و عرضه مذکور از نوع عرضه کم می‌باشد {مطابق شکل یک}.

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 21 و 22
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 21 و 22

 

برای درک بهتر موضوع می‌توان همان مثال همیشگی را دوباره عنوان نمود و تصور کنید که در کنار خیابانی در نزدیکی تقاطع ایستاده و شاهد عملکرد رانندگان اتومبیل‌های گذری هستید و مشاهده می‌نمایید که با اتمام زمان چراغ سبز راهنمایی و رانندگی رانندگان پا بر روی پدال ترمز گذاشته و از روشن شدن چراغ خطر ماشین متوجه می‌شویم که رانندگان آن خودروها قصد کاهش سرعتشان را دارند، در اینجا دو احتمال به ذهن می‌رسد که یا خودرو متوقف شده یا تغییر جهت داده و به مسیر جدید خود ادامه می‌دهد.

چیزی که در این دو فرضیه قطعی است کاهش سرعت خودرو می‌باشد که می‌توان با توجه به افت سرعت و عدم حرکت زیاد و طی مسیر کم به واسطه این موضوع، شرایط را خوب بررسی نموده تا در مورد هر کدام از دو فرضیه به قطعیت رسید.

در بازار سهام نیز همین شرایط صادق می‌باشد بدین ترتیب که با کاهش حجم در عرضه، از سرعت بازار سهام کاسته شده و به همین واسطه می‌توان با زمان بیشتری تفکر نموده و نسبت به شرایط آتی بازار سهام تصمیم‌گیری نمود.

فقط مطلبی که در اینجا باید بدان توجه نمود (همانطور که در تمام مقالات قبلی نیز عنوان نمودم) اینکه شرایط بازار دائما در حال تغییر می باشد پس معامله‌گران از زمان اتمام معاملات در تایم قبلی (در کندل قبل) تا تایم جدید که در آن می‌خواهند فعالیت نمایند اختیار تغییر نظر دارند. پس باید مدت زمانی را در کندل بعد تامل نمود تا قیمت از یک طرف محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شده تا بتوانیم نسبت به تغییرات ایجاد شده تصمیم‌گیری نماییم {مطابق شکل دو}.

02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 21 و 22
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 21 و 22

اگر قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد باید انتظار ادامه مجدد تمایلات نزولی را از بازار سهام داشته باشیم و پوزیشن‌های فروش  (Sell) قبلی خود را حفظ نماییم.

 

  • تذکر یک : به واسطه کاهش حجم عرضه در کندل مورد تحلیل باید حضور بیشتری در بازار سهام به جهت کنترل شرایط و برگشت احتمالی روند و تغییر مسیر آن، داشته باشیم.
  • تذکر دو : به واسطه کاهش حجم عرضه از اضافه نمودن حجم فروش  (Sell) خودداری نمایید.

 

الگوی رفتاری شماره بیست و دو :  تقاضای خیلی کم در یک روند نزولی

حال اگر این اتفاق نیفتد و قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما به واسطه تقاضای خیلی کمی که در بازار سهام وجود دارد انتظار کاهش تمایلات نزولی را از بازار سهام داریم و توقعی نسبت به شروع تمایلات صعودی نخواهیم داشت پس در این شرایط حفظ پوزیشن های فروش (Sell) کمترین ریسک را داشته و بر عکس باز نمودن پوزیشن خرید (Buy) به واسطه ادامه تمایلات نزولی احتمالی، دارای ریسک بالایی می‌باشد.

– – –

پایان قسمت دوازدهم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 19 و 20
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل‌گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید