روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 13 و 14

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 13 و 14
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 13 و 14

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۱۳ و ۱۴ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره سیزده : عرضه کم در یک روند صعودی

همانطور که مشخص و مبرهن است در یک روند صعودی که ماهیت آن تقاضا می‌باشد، اگر یک کندل عرضه‌ی کوتاه (عرضه کم) تشکیل شده باشد، بدین معنا است که با توجه به اینکه در بازار تقاضا به حدی زیاد است که روندی صعودی شکل گرفته، اما در انتهای بازار حاضرین در این عرصه نه تنها تمایلی به خرید نداشته بلکه حاضرند تا بخشی از سهام مد نظر که در سبد خود ذخیره کرده‌اند را برای فروش عرضه نمایند. بدان حالت که کندل کوتاه عرضه شکل گرفته و این نشان از عقب‌نشینی تقاضا کنندگان در بازار داشته و حاضرین جهت از دست ندادن سود اکتسابی اقدام به سیو سود کرده و بخشی از سهام خود را می‌فروشند. {مطابق شکل یک}.

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 13 و 14
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 13 و 14

لازم به ذکر است این رفتار بازار دقیقا شبیه الگوهای نه و ده و یازده و دوازده بوده و فقط تفاوت بین آن‌ها، میزان حجم عرضه باقیمانده در بازار می‌باشد.

با توجه به عوامل مختلف در عدم ثبات بازار و در نتیجه تغییر آخرین احساسات، باید همچنان به انتظار و رویت وضعیت در محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا اقدام نموده تا جنگ بین عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان پایان یافته و تکلیف قیمت و بازار مشخص شود. در این‌جا نیز باید بدان اشاره داشت و عنوان نمود که تا زمانی‌که قیمت از بالای محدوده یا از پایین محدوده خروج ننموده، هیچ تصمیم و عکس العملی در مورد رفتار آتی بازار از خود نشان ندهیم.

در نهایت اگر که قیمت از پایین محدوده خارج شد ما انتظار ادامه تمایلات نزولی را خواهیم داشت، پس با توجه به این مهم باید توقع نوسانات کم نزولی با شیبی کم، را از بازار داشته باشیم. پس اصلا در این شرایط اقدام به باز نمودن پوزیشن خرید ننموده و اگر دارای پوزیشن خریدی از قبل هستیم حتما نسبت به بستن آن اقدام نماییم {مطابق شکل دو}.

لازم به ذکر است که با توجه به حجم عرضه کم در انتهای بازه زمانی و تقاضای نهفته شده در فضای بازار به واسطه روند صعودی، نیازی به عجله برای بستن معاملات خرید قبلی نیست، زیرا با عنایت به حجم کم عرضه، دامنه نوسانات در تایم فریم آتی کم بوده و حجم معاملات نیز به همین نسبت کم خواهد بود پس بواسطه عدم نوسانات شدید نیازی به تعجیل برای بستن معاملات نیست. لذا می‌توان با نظارت بیشتر بر بازار با هر نوسان مثبتی که در این بازه اتفاق بیافتد‌، در بهترین شرایط ممکن با حداقل زیان از بازر خارج شد.

همچنین با توجه به مطالب عنوان شده فوق باید در نظر داشت که پس از خروج قیمت از محدوده پایین، باز نمودن پوزیشن فروش (Sell)  نیز دارای ریسک زیادی بوده و  با عنایت به رنج و فرسایشی شدن بازار، امکان تغییر جهت و مثبت شدن بازار کم نیست ، پس برای عدم زیان معاملات و عدم حضور در بازار رنج از باز نمودن پوزیشن فروش (Sell) خودداری کرده و اگر به دلایلی اصرار به این امر دارید با حجم کم اقدام نمایید .

الگوی رفتاری شماره چهارده تقاضای خیلی کم در یک روند صعودی

حال اگر که قیمت از بالای محدوده خارج شد ما انتظار شروع تمایلات صعودی را در بازار خواهیم داشت لذا با توجه به مفهوم این موضوع توقع نوسانات زیاد را از بازار نباید داشته باشیم و چون شروع حرکت جدید در پیش رو خواهد بود پس طبیعتا نوساناتی صعودی کم زور و بازاری رنج با حد سود کم در پیش خواهد بود {مطابق شکل دو}.

02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 13 و 14
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 13 و 14

پس می توانیم برای شرایط مختلف بازار بر اساس مطالب ذیل برنامه ریزی نماییم .

  • اگر در پوزیشن خرید هستید می‌توانید پوزیشن خود را حفظ نموده، ولی به واسطه رنج بودن بازار از اضافه نمودن حجم جدید به حجم قبلی خود صرفه نظر نمایید .
  • اگر پوزیشن خرید ندارید و قصد باز نمودن پوزیشنی دارید جهت انجام یک معامله بهینه و خریدی مناسب کمی صبر نموده تا در اصلاحات نزولی بازار اقدام به این امر نمایید. اما این مطلب را در نظر داشته باشید که بازار به واسطه شرایط ذکر شده فوق بازار کمی حوصله سر بر خواهد بود.
  • اگر پوزیشن فروش دارید با توجه به موارد ذکر شده، خیلی سریع نسبت به بستن معاملات خود اقدام نکنید بلکه کمی صبر نمایید تا در اصلاحات نزولی بازار که فرصت خوبی برای خروج می‌باشد، برای بستن پوزیشن خود وارد عمل شوید .

– – –

پایان قسمت هشتم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 11 و 12
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 15 و 16

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل‌گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید