روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10

 

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۹ و ۱۰ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره نه :عرضه خیلی زیاد در یک روند صعودی

در یک روند صعودی که ماهیت آن تقاضا می‌باشد ، اگر یک کندل عرضه‌ی بلند (عرضه ی خیلی زیاد) تشکیل شده باشد، بدان معنا است که در عین حالی که در بازار تقاضا به حدی زیاد است که روندی صعودی شکل گرفته، اما در انتهای بازار تمام فعالین در بازار نه تنها خرید نمی‌کنند بلکه چوب حراج به سهام مد نظر که در سبد خود ذخیره کرده‌اند زده و اقدام به فروش سهم‌های خود می‌نمایند بدان حالت که کندل بلند عرضه شکل گرفته و این نشان از رعب و وحشت از شرایط پیش آمده در بازار داشته و فعالین در این حوزه جهت ذخیره سود اکتسابی و بر باد ندادن سودهایی که ذره ذره در بازار جمع نموده‌اند سریع اقدام به فروش سهام خود نموده تا با خیالی آسوده نظاره گر شرایط بوجود آمده در بازار باشند. {مطابق شکل یک} .

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10

برای بهتر روشن شدن موضوع از مثالی که در مقالات قبلی عنوان نمودم استفاده می‌نمایم .

شما در کنار آن خیابان فرضی، نزدیک یک تقاطع ایستاده و همانند مثال‌های قبلی نظاره‌گر عبور ماشین‌ها در نزدیکی تقاطع می‌باشید و با توجه به حالات حرکت ماشین‌ها حدث می‌زنید که راننده‌های آن ماشین‌ها ( بدون اینکه رانند‌ها را شناخته و بدون اطلاع از تصمیم آن‌ها ) چه مسیری را برای ادامه راه انتخاب می‌کنند.

در این‌جا شما می‌بینید که راننده‌ای با سرعت نزدیک تقاطع شده و ناگهان با فشردن بر روی ترمز ماشین، از سرعت خود کاسته و با استفاده از دنده عقب با سرعت زیاد در خلاف جهت مسیری که چند لحظه قبل در حال پیمودن بود، حرکت می‌نماید. پس شما متوجه می‌شوید که احتمالا بخشی از مسیری که راننده پیموده اشتباه بوده و وی با حرکت در جهت خلاف مسیر قبل، در صدد اصلاح مسیر می‌باشد.

این موضوع علاوه بر بررسی بر روی نمودارها، در تابلوی قیمت بازار سرمایه (بورس) نیز قابل مشاهده و استباط می‌باشد. به نحوی که یک سهم با داشتن یک روند صعودی و پر شتاب با صف خریدی عریض و طویل، به ناگاه در بخشی از بازار بر اثر عرضه کمی که اتفاق می‌افتد سهامدارانی که در سود هستند از ترس ریزش قیمت سهم و از بین رفتن سودهای حاصله به جمع فروشندگان و عرضه کنندگان پیوسته و بر فشار عرضه اضافه نموده که این امر باعث صف فروش می‌شود. (تابلوی قیمتی در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران {TSETMC} می‌باشد.)

این نکته را باید در نظر داشته باشیم، همان‌طور که در مقالات قبل نیز عنوان شد امکان بروز هر اتفاقی در شرایط واقعی بازار وجود دارد تا معامله‌گران را از تصمیم فروش خود منصرف نموده و آنها را در صف تقاضا کنندگان قرار دهد. حال برای اینکه متوجه شویم از زمان بسته شدن کندل عرضه بلند تا باز شدن کندل جدید معامله‌گران بر تصمیم خود باقی مانده و هنوز بر تمایلات فروش پافشاری می نمایند یا نه؟ باید محدوده‌ای از کندل را منتظر بوده و تماشاگر بازار باشیم تا جنگ بین خریدار و فروشنده در محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا تمام شده و پیروز میدان مشخص شود. {مطابق شکل دو}

02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10

اگر که قیمت از قسمت پایین محدوده خارج شد ما اتمام روند صعودی را داشته و ادامه تمایلات نزولی و فشار عرضه را بر روی بازار متصور خواهیم بود .

الگوی رفتاری شماره ده :تقاضای کم در یک روند صعودی

حال اگر شرایط عنوان شده فوق، اتفاق نیافتاد و قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات صعودی را داریم. موردی که در این‌جا باید دقت نمود این است که در این حالت چون ما شروع تمایلات صعودی را انتظار داریم پس سرعت تقاضا احتمالا کم بوده و عجله و اضطراب برای باز نمودن پوزیشن خرید لازم نیست و می‌توان در فضایی با آرامش بیشتر و با تفکر و تعمق بیشتر، نسبت به این امر اقدام نمود.

– – –

پایان قسمت ششم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 7 و 8
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 11 و 12

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل‌گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

2 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید