روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۱ و ۲ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره یک : تقاضای خیلی زیاد در یک روند صعودی

در یک روند صعودی که ماهیت آن تقاضا می‌باشد، اگر یک کندل تقاضای بلند (تقاضای خیلی زیاد) تشکیل شده باشد، بدان معنا است که در عین حالی که در بازار تقاضا به حدی زیاد است که روندی صعودی شکل گرفته، با این حال نه تنها همچنان تقاضا باقی مانده است بلکه بیشتر هم شده است. و این بدان معنا می‌باشد که در کندل بعد ادامه تمایلات صعودی باقی مانده و به نوعی ادامه روند مورد نظر، همچنان تقاضا موجود بوده و تقاضای مذکور از نوع تقاضای خیلی زیاد نیز می‌باشد. {مطابق شکل یک}.

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2

در این حالت بیشتر حاضرین در بازار با این‌که از نماد فرضی مورد بررسی تعدادی خرید کرده و در پرتفوی خود لحاظ نموده‌اند اما با بررسی بازار و نظر به اینکه این نماد دارای ارزشی بالاتر از قیمت فعلی در بازار، است. و آن را به تعریفی ارزان دانسته، کماکان خواهان خرید این نماد حتی با قیمت بالاتر می‌باشند که این امر در سطح زیاد (در کل بازار) باعث ایجاد تقاضای تصاعدی شده به شکلی که نه تنها هیچ یک از متقاضیان حاضر به انصراف از پیشنهاد خرید خود نشده، بلکه برای به دست آوردن این نماد، قیمت پیشنهادی خود را دائما افزایش می‌دهند. بدین سبب در این چنین مواقع سرعت حرکت بازار زیاد شده و قیمت‌های جدید به تندی در تابلو قیمت ثبت و در نتیجه شاهد رشد کندل خواهیم بود. به عبارتی تعداد متقاضیان خیلی بیشتر از عرضه کنندگان می‌باشد و عرضه کنندگان هیچ فضایی برای عرض اندام نداشته و تقاضا کنندگان با اقتدار زیاد تا پایان بازار حضور داشته و بر تصمیم خود برای خرید باقی می‌مانند .

یادآوری : در روانشناسی عرضه و تقاضا ما همیشه باید به دنبال آخرین احساسات موجود در بازار {در ابعاد قیمت و زمان} باشیم و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم . زیرا اکثر معامله‌گران با توجه به ذهنیتی که از اخبار و شرایط روز قبل بازار دارند در ابتدای ساعات شروع بازار تصمیم گرفته و خود را یا در گروه عرضه کنندگان یا در گروه تقاضا کنندگان قرار می‌دهند اما در ادامه با توجه به شرایط جدید و به روز شده اخبار و شرایط موجود فعلی، تصمیم ابتدای بازار را بازنگری نموده و جای خود، در گروه عرضه کنندگان یا تقاضا کنندگان را عوض می‌نماید و بدین سبب قیمت‌های بالاترین (high) و پایین‌ترین (low) تشکیل می‌شود .

 حال در آخرین لحظات پایانی بازار و شرایط سخت تصمیم‌گیری برای نگه‌داشت یا فروش نماد خریداری شده با توجه به تمامی شرایط اعم از اخبار، وضعیت سیاسی‌ـ‌اقتصادی جامعه، وضعیت سبد معامله‌گر و … و مهم‌تر از همه استرس موجود در این فضا، بسیار با اهمیت می‌باشد به طوری که نتیجه‌ی این تصمیم معادلات میان عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان را بر هم می‌ریزد.

حال که با توجه به موارد مطروحه فوق متوجه اهمیت هر کدام از حالت‌های چهارگانه قیمت در کندل شدیم، در این میان می‌توان استنباط نمود که قیمت پایانی  (close) با اهمیت‌ترین قیمت می‌باشد و وزن بیشتری را در تصمیم‌گیری‌های ما دارد {باز تاکید می کنم که به خاطر دو موضوع  آخرین زمان و آخرین قیمت} .

برای بهتر روشن شدن موضوع  از مثالی که در مقاله قبلی عنوان نمودم استفاده می‌نمایم .

شما در کنار یک خیابان، نزدیک یک تقاطع ایستاده و نظاره گر عبور ماشین‌ها در نزدیکی این تقاطع می‌باشید و با توجه به حالات حرکت ماشین‌ها حدس می‌زنید که راننده‌های آن ماشین‌ها (بدون این‌که راننده‌ها را شناخته و بدون اطلاع از تصمیم آن‌ها) مستقیم حرکت کرده و از تقاطع عبور نموده یا این‌که به سمت چپ یا راست پیچیده و ادامه مسیر می‌دهند.

برای دقیق‌تر عنوان نمودن شرایط تقاطع باید عنوان نمایم که تایمر چراغ راهنمایی در حال کاهش زمان بوده و چند ثانیه بیشتر تا صفر و در نتیجه قرمز شدن چراغ راهنمایی باقی نمانده است و ماشین‌های طرف مقابل در صورت قرمز شدن چراغ راهنمایی (برای این سمت) حرکت می‌نمایند .

شما شاهد حرکت یک ماشین با سرعت نسبتا زیاد در خیابان بوده و دائما نزدیک تر به تقاطع می‌شود و راننده به جای کاهش سرعت، برای عبور از تقاطع قبل از قرمز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی در اندک زمان باقی مانده پا بر روی پدال گاز فشرده و بر سرعت خود می‌افزاید. حال شما با شرایطی که مشاهده می‌نمایید فکر می‌کنید که مسیر این ماشین به سمت مستقیم بوده یا به سمت چپ یا به سمت راست؟

بله کاملا مشهود و مبرهن است که راننده با توجه به سرعت ماشین و همچنین افزایش سرعت آن در آخرین متراژهای نزدیک به تقاطع و همچنین عدم استفاده راننده از راهنمای چپ یا راست ماشین، قصد ادامه مسیر را داشته و اصلا تردیدی در این تصمیم خود ندارد .

در بازار نیز وقتی که ما مشاهده می‌کنیم که در آخرین لحظات پایانی معامله‌گران هیچ تصمیمی برای فروش نداشته و همه به فکر خرید می‌باشند، احتمال این‌که در تایم بعدی، بازار ادامه مسیر صعودی را خواهد داشت، زیاد می‌باشد و خصوصا زمانی که بازار با گپ باز شود (این خود ضریب اطمینانی برای سرعت زیاد در جهت ادامه‌ی مسیر صعودی می‌باشد).

این موضوع علاوه بر بررسی بر روی نمودارها، در تابلوی قیمت بازار سرمایه (بورس) نیز قابل مشاهده و استنباط می باشد . بطوریکه با میزان سفارشات خرید و فروش به این مهم می‌توان پی برد که به آن تابلوخوانی نیز می‌گویند. (تابلوی قیمتی در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران)

با نگاه به تابلوی شکل زیر کاملا مشخص است که تا پایان بازار هیچ عرضه کننده‌ای در بازار حضور نداشته و همه تقاضا کنندگان همچنان بر درخواست خود پافشاری نموده و خواهان خرید این نماد می‌باشند. (مطابق شکل دو).

02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2
  • تذکر یک : این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر چقدر بازار مورد تحلیل نرمال‌تر (بازاری که حجم معاملات در آن زیاد بوده و اصظلاحا دارای عمق زیادی می‌باشد و تبانی و دستکاری در آن اتفاق نیافتاده یا کمتر اتفاق بیافتد، که در نهایت فضای موجود در بازار کاملا شفاف بوده و نوسانات قیمت بر اساس عرضه و تقاضا باشد.) باشد تحلیل آن با این روش دقیق تر و کارآمدتر خواهد بود.
  • تذکر دو : این نکته را باید در نظر داشته باشید که امکان بروز هر اتفاقی درشرایط واقعی بازار وجود دارد تا معامله‌گران را از تصمیم خرید خود منصرف نموده و آن‌ها را در صف عرضه‌کنندگان قرار دهد. حال برای این‌که متوجه شویم از زمان بسته شدن کندل بلند تا باز شدن کندل جدید معامله گران بر تصمیم خود باقی مانده و هنوز مشتاق خرید هستند یا نه باید محدوده‌ای از کندل را منتظر بوده و تماشاگر بازار باشیم تا جنگ بین خریدار و فروشنده تمام شده و پیروز میدان مشخص شود که ما این میدان جنگ را محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا می‌نامیم. (این محدوده در هر الگو متفاوت بوده که در شکل سه آورده شده است).
03-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2
03-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2
  • تذکر سه : برای کاهش خطا در تحلیل و ریسک در معاملات‌مان حتما باید منتظر شد تا قیمت از یک طرف محدوده‌ تعادل بین عرضه و تقاضا، خارج شود. اگر از سمت بالا خارج شد ما ادامه‌ی تمایلات صعودی‌ای که قبلا در بازار داشتیم را در ادامه انتظار داریم و سرعت بازار به واسطه‌ی ادامه مسیر زیاد می‌باشد و برای اینکه فرصت را از دست ندهیم باید زودتر دست به کار شده و اقدام به باز نمودن پوزیشن خرید نماییم. حال اگر این اتفاق نیافتاد و قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات نزولی را داشته و باید از تصمیمات ذکر شده قبل امتنا نماییم.

موردی که در این‌جا باید دقت نمود این است که در این حالت چون ما شروع تمایلات نزولی را انتظار داریم پس سرعت عرضه کم بوده و عجله و اضطراب برای بستن پوزیشن‌های خرید قبلی لازم نیست و می‌توان منتظر افزایش‌های کم قدرت احتمالی در بازار بود تا در بالاترین نقطه ممکن اقدام به این کار نمود.

الگوی رفتاری شماره دو : عرضه خیلی کم در یک روند صعودی

حال اگر شرایط عنوان شده فوق، اتفاق نیافتاد و قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات نزولی را داشته و باید از تصمیمات ذکر شده قبل امتنا نماییم. موردی که در این‌جا باید دقت نمود این است که در این حالت چون ما شروع تمایلات نزولی را انتظار داریم پس سرعت عرضه کم بوده و عجله و اضطراب برای بستن پوزیشن‌های خرید قبلی لازم نیست و می‌توان منتظر افزایش‌های کم‌قدرت احتمالی در بازار بود تا در بالاترین نقطه ممکن اقدام به این کار نمود .

– – –

پایان قسمت دوم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 3 و 4
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 5 و 6

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل‌گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید