روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۱۷ و ۱۸ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره هفده : عرضه خیلی زیاد در یک روند نزولی

تمامی مواردی که در مقاله شماره دو در مورد” تقاضای خیلی زیاد در یک روند صعودی” توضیح داده شد دقیقا در مورد “عرضه خیلی زیاد در یک روند نزولی” نیز صادق می‌باشد، پس در اینجا می‌توان عنوان نمود، هرگاه در یک روند نزولی که ماهیت آن عرضه می‌باشد، اگر یک کندل عرضه‌ی بلند (عرضه خیلی زیاد) تشکیل شده باشد، می‌توان نتیجه گرفت که هر چند عرضه زیادی در بازار وجود دارد و باعث بوجود آمدن روند نزولی شده است، بلکه بیشتر هم شده است. و این بدان معنا است که در کندل بعد ادامه تمایلات نزولی باقی مانده و به نوعی ادامه روند مورد نظر، همچنان عرضه موجود بوده و عرضه مذکور از نوع عرضه خیلی زیاد نیز می‌باشد {مطابق شکل یک}.

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18

در این حالت ترس معامله‌گران و حاضرین در بازار از نزول قیمت و کاهش دارایی خود بیشتر شده و اقدام به فروش نماد مورد نظر کرده و ترک بازار را بر ماندن در آن ترجیح می‌دهند، پس تا زمانی که این حالت در محیط حاکم باشد روند نزولی بوده و بر عرضه اضافه می‌شود و تقاضا به شدت کاهش یافته و فعالین در بازار، حاضر به فروش دارایی خود به قیمت‌های پایین تر نیز بوده و در نتیجه به ادامه‌ی این روند کمک می‌نمایند.  پس اگر شخصی در بازار مذکور پوزیشن خرید ( Buy ) دارد باید سریعا از بازار خارج و اگر پوزیشن فروش (Sell) دارد نه تنها نسب به حفظ پوزیشن خود اقدام نماید بلکه بر افزایش حجم آن نیز بیاندیشد .

برای بهتر روشن شدن موضوع می توان همان مثال همیشگی را دوباره عنوان نمود و تصور کنیم که در کنار خیابانی در نزدیکی تقاطع ایستاده و شاهد عملکرد رانندگان اتومبیل‌های گذری هستید و شاهد هستید که با اتمام تایم چراغ سبز رانندگان به جای کاهش سرعت جهت توقف در پشت چراغ برای رعایت قوانین همچنان گوی سبقت را ربوده و بر سرعت خود می‌افزایند، پس در این حالت می‌توان نتیجه گرفت که رانندگان  نه تنها تصمیمی برای کاهش سرعت جهت تغییر مسیر یا توقف ندارند بلکه عزم خود را برای عبور از تقاطع جزم نموده‌اند.

دقیقا در بازار نیز می‌توان با مشاهده تابلوی معاملات (تابلوی قیمتی در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران {TSETMC}) و کنترل حجم خرید و فروش به این نتیجه رسید که روند نزولی حاکم بر بازار باقی‌مانده و بر عرضه‌ی موجود در آخرین احساسات اضافه هم می‌شود .

با نگاه به تابلوی شکل زیر کاملا مشخص است که تا پایان بازار هیچ تقاضا کننده‌ای در بازار حضور نداشته و همه عرضه کنندگان با ترس از کاهش بیشتر ارزش دارایی خود، همچنان بر درخواستشان پافشاری نموده و خواهان فروش این نماد می‌باشند (مطابق شکل دو).

02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18

لازم به ذکر است که برای کاهش ریسک معاملات و همچنین در نظر گرفتن هر گونه احتمالی در جهت تغییر آخرین احساسات موجود در بازار (از عرضه به تقاضا) باید محدوده‌ای از کندل را منتظر بوده و تماشاگر بازار باشیم تا جنگ بین خریدار و فروشنده تمام شده و پیروز میدان مشخص شود که ما این میدان جنگ را محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا نام گذاری کردیم (این محدوده در هر الگو متفاوت بوده که در شکل سه آورده شده است).

03-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18
03-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 17 و 18

همان‌طور که قبلا در مقاله شماه دو عنوان شد برای کاهش خطا در تحلیل و ریسک در معاملات‌مان حتما باید منتظر شد تا قیمت از یک طرف محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا، خارج شود. اگر از سمت پایین خارج شد ما ادامه تمایلات نزولی که قبلا در بازار داشتیم را در انتظار داریم بطوریکه سرعت بازار به واسطه ادامه مسیر زیاد می‌باشد و برای اینکه فرصت را از دست ندهیم باید زودتر دست به کار شده و اقدام به باز نمودن پوزیشن فروش (Sell) نماییم و در صورت داشتن پوزیشن خرید خیلی سریع اقدام به بستن آن می‌نماییم.

 الگوی رفتاری شماره هیجده: تقاضای خیلی کم در یک روند نزولی

حال اگر این اتفاق نیافتاد و قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات صعودی را شاهد خواهیم بود و باید از تصمیمات ذکر شده امتنا نماییم پس باید دقت نمود که در این حالت چون ما شروع تمایلات صعودی را انتظار داریم پس سرعت تقاضا کم بوده و عجله و اضطراب برای بستن پوزیشن های فروش (Sell) قبلی لازم نیست و می‌توان منتظر کاهش‌های کم قدرت احتمالی در بازار بود تا در پایین‌ترین نقطه ممکن اقدام به این کار نمود و همچنین می‌توان در نقاط بهینه‌تری اقدام به باز نمودن پوزیشن خرید کرد.

– – –

پایان قسمت دهم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 15 و 16
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 19 و 20

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل‌گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید