روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۲۵ و ۲۶ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره 25:  تقاضای خیلی زیاد در یک روند نزولی

در روند نزولی عموم حاضرین و فعالین بازار به واسطه جو حاکم اقدام به فروش دارایی خود نموده و هر تقاضایی که در این شرایط وجود داشته باشد را سرکوب می‌نمایند به طوریکه برآیند عرضه و تقاضای محاسبه شده در این مدت قطعا به نفع عرضه بوده است اما در الگوی شماره بیست و پنج در چنین شرایطی به ناگاه تقاضای خیلی زیادی به بازار وارد شده که باعث بر هم زدن تمام معادلات و برنامه ریزی های صورت گرفته می‌شود.

یکی از دلایل ذیل را می‌توان باعث تزریق  این حجم زیاد تقاضا به بازار دانست :

  • کاهش ریسک های سیستماتیک
  • وجود اخبار مثبت در خصوص نماد مورد بحث
  • نزدیک شدن قیمت به محدوده صفر بازار
  • نزدیک شدن قیمت به محدوده پر تراکم تقاضای بازار ( محدوده حمایت )

حال توسط دانش روانشناسی عرضه و تقاضا باید بررسی نماییم که با توجه به این میزان تقاضای خیلی زیاد به وجود آمده چه اتفاقی در ادامه برای روند نزولی خواهد افتاد. در اینجا باید توجه شما را به مثالی در این پیرامون جلب نمایم و آن اینکه معمولا بر روی درب‌های بزرگ و سنگین جک‌های هیدرولیکی برای آرام بسته شدن درب نصب می نمایند تا زمانی‌که درب با سرعت در حال بسته شدن می‌باشد جلوی شتاب را گرفته و باعث کاهش سرعت شده و در نهایت درب با آرامی و بدون صدا و لرزش بسته شود.

در روند نزولی نیز دقیقا شبیه به همان مثال فوق اتفاق می‌افتد، بازار با شتاب در حال نزول بوده و قیمت ها دائما در حال کاهش می‌باشند تا اینکه در یک کندل بلندی ( جک درب ) که در درون خود حجم زیادی تقاضا ( هیدرولیک درون جک ) نهفته دارد تشکیل می‌شود. در اینجا شتاب ریزش گرفته شده و عرضه کنندگان با مانعی به نام تقاضای زیاد برخورد می‌نمایند و متوجه می‌شوند که این بازار دیگر جای آنها نیست و باید جای خود را به تقاضا کنندگان بدهند. معمولا بعد از این شرایط فشار عرضه کاهش چشم گیری خواهد داشت.

لازم به ذکر است شاید بازار بعد از کندل تقاضای بلند کماکان به نزول خود ادامه دهد اما باید بدانید که میزان سایز کندل‌های عرضه کوتاه و کوتاه‌تر شده و حجم عرضه درون کندل ها هم به شدت کاهش می‌یابد، پس می‌توان نتیجه گرفت که معمولا در این شرایط روند نزولی به اتمام رسیده و روند جدیدی در بازار شکل خواهد گرفت {مطابق شکل یک}.

 

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26

در این شرایط معامله‌گرانی که دارای پوزیشن فروش از نوع (Short) می‌باشند نه تنها نباید اقدامی در جهت افزایش حجم خود نمایند بلکه باید به فکر پیدا نمودن فرصتی مناسب جهت خروج باشند.

تذکر : لازم به ذکر است به واسطه این شرایط در ادامه بازار احتمال شروع روند صعودی با شیب تند و سرعت زیاد  محتمل می‌باشد و باز نمودن پوزیشن خرید، خالی از لطف نیست.

با عنایت به این موضوع که شرایط بازار دائما در حال تغییر می‌باشد پس احتمال هر گونه تغییر در احساسات نیز وجود دارد لذا بهتر است تا بخشی از کندل بعدی را تامل نموده و فقط نظاره‌گر باشیم تا تکلیف شرایط جدید مشخص شده و براساس همین شرایط تصمیم گیری شود. {مطابق شکل دو}.

 

02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26

اگر قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد باید انتظار ادامه تمایلات صعودی را از بازار داشته باشیم و پوزیشن‌های فروش  (Sell) قبلی خود را بسته و پوزیشن خرید (Buy) باز نماییم.

 

الگوی رفتاری شماره 26:  عرضه کم در یک روند نزولی

حال اگر این اتفاق نیافتاد و قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد باید انتظار شروع تمایلات نزولی را از بازار داشته و پوزیشن های فروش  (Sell) قبلی خود را حفظ نموده تا در بهترین شرایط و در پایین‌ترین قیمت اقدام به بستن آن نماییم.

تذکر : همانطور که در بالا عنوان شد به واسطه  حجم زیاد تقاضای وارد شده، نزول خیلی پر قدرت نبوده و هر لحظه امکان برگشت بازار وجود دارد.

– – –

پایان قسمت چهاردهم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 27 و 28

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید