آنالیز قیمت حجم

آنالیز قیمت حجم
آنالیز قیمت حجم

در نخستین مقاله‌ از سری مقالات مرتبط با حجم در بازار‌ها‌ی مالی به شرح و  بررسی «آنالیز قیمت حجم» می‌پردازیم.

در صورت برقراری شرایط معاملات الگوریتمی در بازار هدف برای اعمال هر یک از این مفاهیم در استراتژی‌های معاملاتی می‌توانید از سفارش کد پایتون، سفارش کد mql و … برای کد کردن و بهینه یابی استراتژی‌های خود استفاده کنید. و در عین حال سوای امکان سفارش اکسپرت می‌توانید از سفارش اندیکاتور برای دریافت یک نمایش گرافیکی از محاسبات استراتژی خود بهره ببرید.

– – –

بازارهای مالی جهان

اولین بار که بازار سهام به طور رسمی در شهر آمستردام کشور هلند در قرن 17 میلادی شروع شد، هیچ وقت کسی متصور نبود که در ابتدای قرن 21 ام، بزرگترین بازار بورس اوراق بهادار جهان که متعلق به بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) است  و در سال 1817 آغاز به کار کرد، دارای ارزشی بالغ بر 28 تریلیون دلار باشد. چند هزار شرکت از صنایع مختلف نظیر تکنولوژی و حوزه بهداشت گرفته تا انرژی در آن پذیرفته شده باشند و وارد شدن در بورس برای شرکت ها، اعتبار آفرین باشد.

علاوه بر بازار اوراق بهادار، جهان رفته رفته به فکر ایجاد بازارهای مالی متنوع و جذاب دیگری نیز افتاد. بطور کلی هر جا که پای پول در میان است، خلاقیت ها نیز بالا می رود!

یکی از بازارهای با تراکنش مالی بالا، بازار جفت ارزها است. جایی که در آن 18 جفت ارز، توسط طیف گسترده ای که شامل افراد عادی تا بانک ها و موسسات مالی بزرگ می شوند، معامله می گردند و طبق گزارش ها، دارای میانگین حجم معاملات روزانه ، بیش از 5 تریلیون دلار می باشد.

بازار جذابی دیگری که کاربرد فراوانی دارد، بورس کالا است. در این نوع بازار، محصولات کشاورزی مانند شکر، قهوه، گندم، کتان و … و همچنین دیگر محصولات خام نظیر انواع فلزات و نیز انرژی معامله می گردند. از معروف ترین بورس های کالای جهان، می توان به بازار بورس شیکاگو و بازار فلزات لندن اشاره کرد.

در کنار بازار های اشاره شده در بالا، بازار آتی، بازار اوراق قرضه، بازار مشتقات … وجود دارند گه علاقه مندان به خود را دارد.  به روز ترین بازار قابل معامله در جهان نیز، رمز ارزها می باشند که با پیدایش بیت کوین در آغاز قرن 21 ام، پا به عرصه وجود گذاشت. اگر چه تا به امروز، رمز ارزها موافقان و مخالفان سرسختی دارد اما توانسته است، باعث پیدایش رمزارزهای دیگر، نظیر اتریوم و ریپل و … نیز، گردد.

01-آنالیز قیمت حجم
01-آنالیز قیمت حجم

روشهای مختلف  تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

02-آنالیز قیمت حجم
02-آنالیز قیمت حجم

در طی سالیان متمادی پس از پیدایش بازارهای مالی، افراد و شرکت های سرمایه گذاری تلاش های بسیاری برای بدست آوردن استراتژی های مناسب برای کسب حداکثر سود کرده اند. به طور کلی، علم بورس، به دو بخش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تقسیم شده است.

علم تحلیل تکنیکال به طور عمده، از اندیکاتورها و الگوها بهره می برد و در این راستا، تاکنون بیش از صدها اندیکاتور و الگوی رفتاری به وجود آمده است. مشهورترین فردی که در زمینه تحلیل تکنیکال کار کرده است، جان مورفی (John Murphy) می باشد و تاکنون چندین کتاب در زمینه تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی به چاپ رسانده است.

علم تحلیل فاندامنتال، نیز به طور کلی بر اساس بررسی صورت های مالی شرکت ها، اخبار پیرامون صنایع مختلف، قیمت ارزهای جهانی، بررسی ثبات و یا عدم ثبان موجود در کشورها و … به انتخاب سهم مناسب می پردازد. شاید بتوان گفت، مشهورترین فردی که در زمینه تحلیل فاندامنتال کار کرده است، بنجامین گرام (Benjamin Graham) می باشد که روش کار او سرمایه گذاری بر اساس ارزش است.

طی کردن 50 درصد مسیر موفقیت!

اولین روزی که وارد بازار های مالی شده اید را به یاد می آورید! همه ما که در بازارهای مالی حضور داریم، اولین بار به دلیلی وارد این بازار ها شده ایم: پیشنهاد دوستان، تبلیغ رسانه ها و  شبکه های اجتماعی، تجربه کردن هیجان ناشی از معامله و … ولی فصل مشترک همه اهداف، کسب درآمد از طریق بازار های مالی می باشد.

03-آنالیز قیمت حجم
03-آنالیز قیمت حجم

هر چقدر تعداد معاملات ما در بازارهای مالی بیشتر باشد، تجربه کردن سودها و زیان های احتمالی و همینطور تقابل دو خصلت ترس و طمع را به وفور در خود مشاهده کرده ایم. هر روز روش های مختلف را امتحان کردیم، از این اندیکاتور به اندیکاتور بعدی رفته ایم. در طی این سال ها، حتما با افرادی روبه رو شده ایم که ادعا می کردند، که سیگنال های طلایی دارند و گفته اند که ما می توانیم با خرید آن سیگنال ها ره صد ساله را یک شبه طی کنیم. چقدر شده است که با ضررهای متوالی، به خود گفته ایم که ما برای این بازار ساخته نشده ایم و چقدر شده است با کسب سودهای زیاد، احساس کرده ایم که تنها خبره ی بازار هستیم.

دو عامل موفقیت بزرگان بازارهای مالی داشتن ثبات قدم و همچنین داشتن استراتژی مشخص برای معاملات خود می باشند.

اگر شما جزء این گونه افراد هستید که سود ها و مخصوصا ضررهای مختلف را تجربه کرده اید، ولی کماکان به هر دلیل در بازار باقی مانده اید، بدانید که 50 درصد راه موفقیت را که داشتن ثبات قدم و تسلیم نشدن است را رفته اید! طی کردن50 درصد بقیه راه، مستلزم داشتن استراتژی معاملاتی سودمند می باشد.

دنبال کردن بازیگران اصلی بازار (بانک ها، موسسات مالی و …)

شاید اگر از بالا به قضیه فکر کنیم، به این نتیجه می رسیم که بازارهای مالی در دنیا توسط بانک ها و شرکتهای سرمایه گذاری بزرگ کنترل می شوند پس اگر ما بتوانیم حرکتهای آنها را پیش بینی کنیم، می توانیم به مانند آنها سود کنیم.با توجه به قانونی بودن بازار های مذکور و نظارت ویژه بازارهای مالی توسط ناظران دولتی، خصوصی و همینطور افراد عادی و نیز در دسترس عموم بودن اطلاعات شرکت ها ، باید اندیشید که در میان حجم انبوهی از اطلاعات، با توجه به نوع بازاری که در آن فعالیت میکنیم، چه عامل(هایی) به ما کمک می کنند که انتخاب مناسبی برای کسب سود بیشتر داشته باشیم.

04-آنالیز قیمت حجم
04-آنالیز قیمت حجم

اهمیت حجم در بازارهای مالی

با توجه به مناسبات درون شرکتی و نیز بین شرکتی که در بین بازیگران اصلی بازار وجود دارد و ما هیچ وقت نمی توانیم به آنها پی ببریم، تنها عاملی که آنها، نمی توانند پنهان کنند، حجم معاملات است. هر چقدر هم بخواهند بی سر وصدا کار خود را انجام دهند، هیچوقت نمی توانند، عامل حجم را که بطور واضح، در اختیار عموم قرار دارد را پنهان نمایند. پس ما می توانیم با یادگیری دقیق تر روش آنالیزی که مبتنی بر بررسی قیمت و حجم می باشد، احتمال موفقیت خود را در بازار بالاتر ببریم.

05-آنالیز قیمت حجم
05-آنالیز قیمت حجم

وایکاف، لیوومور، …

به مانند جان مورفی و بنجامین گرام که پیشتر نام بردیم، از ریچارد وایکاف (Richard Wyckoff) به عنوان پدر علم حجم نام برده می شود. فردی که چندین کتاب در زمینه آنالیز قیمت حجم به نگارش در آورده است و عمده تحقیقات خود در این زمینه را ، بر خلاف بعضی از افراد، در اختیار عموم گذاشته است. یکی از از علاقه مندی های ریچارد وایکاف، بررسی شیوه معاملاتی جسی لیورمور (Jesse Livermore) می باشد که خود از بزرگان تاریخ وال استریت است.

06-آنالیز قیمت حجم
06-آنالیز قیمت حجم

آنچه در مقالات آتی توضیح داده خواهد شد

با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا، لزوم یادگیری آنالیز قیمت حجم بیش از پیش، ضروری می نماید. آنچه در مقالات آتی ارائه خواهد شد، بحث پیرامون موضوعات مرتبط با آنالیز قیمت حجم می باشد. امیدوارم که در طی این مسیر، همگی به درک بهتری از این روش و در نهایت به کسب سود بالاتر در بازارهای مالی، برسیم.

– – –

در صورت برقراری شرایط معاملات الگوریتمی در بازار هدف، می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث حجم یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تری برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

– – –

در مقاله‌ی بعدی به بررسی «حجم های قابل مشاهده در سایت tsetmc» می‌پردازیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید