روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10

الگوی رفتاری شماره نه :عرضه خیلی زیاد در یک روند صعودی

در یک روند صعودی که ماهیت آن تقاضا می باشد ، اگر یک کندل عرضه ی بلند ( عرضه ی خیلی زیاد ) تشکیل شده باشد ، بدان معنا است که در عین حالی که در بازار تقاضا به حدی زیاد است که روندی صعودی شکل گرفته ، اما در انتهای بازار تمام فعالین در بازار نه تنها خرید نمی کنند بلکه چوب حراج به سهام مد نظر که در سبد خود ذخیره کرده اند زده و اقدام به فروش سهم های خود می نمایند بدان حالت که کندل بلند عرضه شکل گرفته و این نشان از رعب و وحشت از شرایط پیش آمده در بازار داشته و فعالین در این حوزه جهت ذخیره سود اکتسابی و بر باد ندادن سودهایی که ذره ذره در بازار جمع نموده اند سریع اقدام به فروش سهام خود نموده تا با خیالی آسوده نظاره گر شرایط بوجود آمده در بازار باشند . { مطابق شکل یک } .

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10روانشناسی عرضه و تقاضا

برای بهتر روشن شدن موضوع  از مثالی که در مقالات قبلی عنوان نمودم استفاده می نمایم .

شما در کنار آن خیابان فرضی ، نزدیک یک تقاطع ایستاده و همانند مثال های قبلی نظاره گر عبور ماشین ها در نزدیکی تقاطع می باشید و با توجه به حالات حرکت ماشین ها حدث می زنید که راننده های آن ماشین ها ( بدون اینکه راننده ها را شناخته و بدون اطلاع از تصمیم آنها ) چه مسیری را برای ادامه راه انتخاب می کنند .

در اینجا شما می بینید که راننده ای با سرعت نزدیک تقاطع شده و ناگهان با فشردن بر روی ترمز ماشین ، از سرعت خود کاسته و با استفاده از دنده عقب با سرعت زیاد در خلاف جهت مسیری که چند لحظه قبل در حال پیمودن بود ، حرکت می نماید . پس شما متوجه می شوید که احتمالا بخشی از مسیری که راننده پیموده اشتباه بوده و وی با حرکت در جهت خلاف مسیر قبل ، در صدد اصلاح مسیر می باشد .

این موضوع علاوه بر بررسی بر روی نمودارها ، در تابلوی قیمت بازار سرمایه ( بورس ) نیز قابل مشاهده و استباط می باشد . به نحوی که یک سهم با داشتن یک روند صعودی و پر شتاب با صف خریدی عریض و طویل ، به ناگاه در بخشی از بازار بر اثر عرضه کمی که اتفاق می افتد سهامدارانی که در سود هستند از ترس ریزش قیمت سهم و از بین رفتن سودهای حاصله به جمع فروشندگان و عرضه کنندگان پیوسته و بر فشار عرضه اضافه نموده که این امر باعث صف فروش می شود . ( تابلوی قیمتی در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران { TSETMC } به آدرس www.tsetmc.com می باشد )

این نکته را باید در نظر داشته باشیم ، همانطور که در مقالات قبل نیز عنوان شد امکان بروز هر اتفاقی درشرایط واقعی بازار وجود دارد تا معامله گران را از تصمیم فروش خود منصرف نموده و آنها را در صف تقاضا کنندگان قرار دهد .  حال برای اینکه متوجه شویم از زمان بسته شدن کندل عرضه بلند تا باز شدن کندل جدید معامله گران بر تصمیم خود باقی مانده و هنوز بر تمایلات فروش پافشاری می نمایند یا نه ؟ باید محدوده ای از کندل را منتظر بوده و تماشاگر بازار باشیم تا جنگ بین خریدار و فروشنده در محدوده تعادل بین عرضه و تقاضاتمام شده و پیروز میدان مشخص شود { مطابق شکل دو }

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 9 و 10روانشناسی عرضه و تقاضا

اگر که قیمت از قسمت پایین محدوده خارج شد ما اتمام روند صعودی را داشته و ادامه تمایلات نزولی و فشار عرضه را بر روی بازار متصور خواهیم بود .

 

الگوی رفتاری شماره ده :تقاضای کم در یک روند صعودی

 حال اگر شرایط عنوان شده فوق ، اتفاق نیافتاد و قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات صعودی را داریم . موردی که در اینجا باید دقت نمود این است که در این حالت چون ما شروع تمایلات صعودی را انتظار داریم پس سرعت تقاضا احتمالا کم بوده و عجله و اضطراب برای باز نمودن پوزیشن خرید لازم نیست و می توان در فضایی با آرامش بیشتر و با تفکر و تعمق بیشتر ، نسبت به این امر اقدام نمود .  

 

    پایان قسمت ششم 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید