روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 1 و 2

الگوی رفتاری شماره یک : تقاضای خیلی زیاد در یک روند صعودی

در یک روند صعودی که ماهیت آن تقاضا می باشد ، اگر یک کندل تقاضای بلند ( تقاضای خیلی زیاد ) تشکیل شده باشد ، بدان معنا است که در عین حالی که در بازار تقاضا به حدی زیاد است که روندی صعودی شکل گرفته ، با این حال نه تنها همچنان تقاضا باقی مانده است بلکه بیشتر هم شده است . و این بدان معنا می باشد که در کندل بعد ادامه تمایلات صعودی باقی مانده و به نوعی ادامه روند مورد نظر ، همچنان تقاضای موجود بوده و تقاضای مذکور از نوع تقاضای خیلی زیاد نیز می باشد { مطابق شکل یک } .


روانشناسی عرضه و تقاضا

در این حالت بیشتر حاضرین در بازار با اینکه از نماد فرضی مورد بررسی تعدادی خرید کرده و در پرتفوی خود لحاظ نموده اند اما با بررسی بازار و نظر به اینکه این نماد دارای ارزشی بالاتر از قیمت فعلی در بازار ، دارد و آنرا به تعریفی ارزان دانسته ، کماکان خواهان خرید این نماد حتی با قیمت بالاتر می باشند که این امر در سطح زیاد ( در کل بازار ) باعث ایجاد تقاضای تصاعدی شده به شکلی که نه تنها هیچ یک از متقاضیان حاضر به انصراف از پیشنهاد خرید خود نشده ، بلکه برای بدست آوردن این نماد ، قیمت پیشنهادی خود را دائما افزایش میدهند . بدین سبب در این چنین مواقع سرعت حرکت بازار زیاد شده و قیمت های جدید به تندی در تابلو قیمت ثبت و در نتیجه شاهد رشد کندل خواهیم بود . به عبارتی تعداد متقاضیان خیلی بیشتر از عرضه کنندگان می باشد و عرضه کنندگان هیچ فضایی برای عرض اندام نداشته و تقاضا کنندگان با اقتدار زیاد تا پایان بازار حضور داشته و بر تصمیم خود برای خرید باقی می مانند .

یادآوری : در روانشناسی عرضه و تقاضا ما همیشه باید به دنبال آخرین احساسات موجود در بازار { در ابعاد قیمت و زمان } باشیم و آنرا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم . زیرا اکثر معامله گران با توجه به ذهنیتی که از اخبار و شرایط روز قبل بازار دارند در ابتدای ساعات شروع بازار تصمیم گرفته و خود را یا در گروه عرضه کنندگان یا در گروه تقاضا کنندگان قرار می دهند اما در ادامه با توجه به شرایط جدید و به روز شده اخبار و شرایط موجود فعلی ، تصمیم ابتدای بازار را بازنگری نموده و جای خود ، در گروه عرضه کنندگان یا تقاضا کنندگان را عوض می نماید و بدین سبب قیمت های بالاترین ( high ) و پایین ترین ( low ) تشکیل می شود .

 حال در آخرین لحظات پایانی بازار و شرایط سخت تصمیم گیری برای نگهداشت یا فروش نماد خریداری شده با توجه به تمامی شرایط اعم از اخبار ، وضعیت سیاسی ، اقتصادی جامعه ، وضعیت سبد معامله گر و ……. و مهمتر از همه استرس موجود در این فضا ، بسیار بسیار با اهمیت می باشد بطوری که نتیجه این تصمیم معادلات میان عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان را بر هم می ریزد .    

حال که با توجه به موارد مطروحه فوق متوجه اهمیت هر کدام از حالت های چهارگانه قیمت در کندل شدیم ، در این میان می توان استنباط نمود که قیمت پایانی  ( close  ) با اهمیت ترین قیمت می باشد و وزن بیشتری را در تصمیم گیری های ما دارد { باز تاکید می کنم که به خاطر دو موضوع  آخرین زمان و آخرین قیمت } .     

برای بهتر روشن شدن موضوع  از مثالی که در مقاله قبلی عنوان نمودم استفاده می نمایم .

شما در کنار یک خیابان ، نزدیک یک تقاطع ایستاده و نظاره گر عبور ماشین ها در نزدیکی این تقاطع می باشید و با توجه به حالات حرکت ماشین ها حدس می زنید که راننده های آن ماشین ها ( بدون اینکه راننده ها را شناخته و بدون اطلاع از تصمیم آنها ) مستقیم حرکت کرده و از تقاطع عبور نموده یا اینکه به سمت چپ یا راست  پیچیده و ادامه مسیر می دهند .

برای دقیق تر عنوان نمودن شرایط تقاطع باید عنوان نمایم که تایمر چراغ راهنمایی در حال کاهش زمان بوده و چند ثانیه بیشتر تا صفر و در نتیجه قرمز شدن چراغ راهنمایی باقی نماده است و ماشین های طرف مقابل در صورت قرمز شدن چراغ راهنمایی ( برای این سمت ) حرکت می نمایند  .

شما شاهد حرکت یک ماشین با سرعت نسبتا زیاد در خیابان بوده و دائما نزدیک تر به تقاطع می شود و راننده به جای کاهش سرعت ، برای عبور از تقاطع قبل از قرمز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی در اندک زمان باقی مانده پا بر روی پدال گاز فشرده و بر سرعت خود می افزاید . حال شما با شرایطی که مشاهده می نمایید فکر می کنید که مسیر این ماشین بسمت مستقیم بوده یا بسمت چپ یا به سمت راست ؟

بله کاملا مشهود و مبرهن است که راننده با توجه به سرعت ماشین و همچنین افزایش سرعت آن در آخرین متراژهای نزدیک به تقاطع و همچنین عدم استفاده راننده از راهنمای چپ یا راست ماشین ، قصد ادامه مسیر را داشته و اصلا تردیدی در این تصمیم خود ندارد .

در بازار نیز وقتی که ما مشاهده می کنیم در آخرین لحظات پایانی معامله گران هیچ تصمیمی برای فروش نداشته و همه به فکر خرید می باشند ، احتمال اینکه در تایم بعدی ، بازار ادامه مسیر صعودی را خواهد داشت ، زیاد می باشد وخصوصا زمانی که بازار با گپ باز شود ( این خود ضریب اطمینانی برای سرعت زیاد در جهت ادامه مسیر صعودی می باشد ) .

این موضوع علاوه بر بررسی بر روی نمودارها ، در تابلوی قیمت بازار سرمایه ( بورس ) نیز قابل مشاهده و استنباط می باشد . بطوریکه با میزان سفارشات خرید و فروش به این مهم می توان پی برد که به آن تابلوخوانی نیز می گویند . ( تابلوی قیمتی در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران )

با نگاه به تابلوی شکل زیر کاملا مشخص است که تا پایان بازار هیچ عرضه کننده ای در بازار حضور نداشته و همه تقاضا کنندگان همچنان بر درخواست خود پافشاری نموده و خواهان خرید این نماد می باشند ( مطابق شکل دو ) .

روانشناسی عرضه و تقاضا

تذکر یک : این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر چقدر بازار مورد تحلیل نرمال تر ( بازاری که حجم معاملات در آن زیاد بوده و اصظلاحا دارای عمق زیادی می باشد و تبانی و دستکاری در آن اتفاق نیافتاده یا کمتر اتفاق بیافتد ، که در نهایت فضای موجود در بازار کاملا شفاف بوده و نوسانات قیمت بر اساس عرضه و تقاضا باشد ) باشد تحلیل آن با این روش دقیق تر و کارآمدتر خواهد بود .

تذکر دو : این نکته را باید در نظر داشته باشید که امکان بروز هر اتفاقی درشرایط واقعی بازار وجود دارد تا معامله گران را از تصمیم خرید خود منصرف نموده و آنها را در صف عرضه کنندگان قرار دهد .  حال برای اینکه متوجه شویم از زمان بسته شدن کندل بلند تا باز شدن کندل جدید معامله گران بر تصمیم خود باقی مانده و هنوز مشتاق خرید هستند یا نه باید محدوده ای از کندل را منتظر بوده و تماشاگر بازار باشیم تا جنگ بین خریدار و فروشنده تمام شده و پیروز میدان مشخص شود که ما این میدان جنگ را محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا می نامیم ( این محدوده در هر الگو متفاوت بوده که در شکل سه آورده شده است ) .

روانشناسی عرضه و تقاضا

تذکر سه : برای کاهش خطا در تحلیل و ریسک در معاملاتمان حتما باید منتظر شد تا قیمت از یک طرف محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا ، خارج شود . اگر از سمت بالا خارج شد ما ادامه تمایلات صعودی که قبلا در بازار داشتیم را در ادامه انتظار داریم و سرعت بازار بواسطه ادامه مسیر زیاد می باشد و برای اینکه فرصت را از دست ندهیم باید زودتر دست به کار شده و اقدام به باز نمودن پوزیشن خرید نماییم . حال اگر این اتفاق نیافتاد و قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات نزولی را داشته و باید از تصمیمات ذکر شده قبل امتناء نماییم .

موردی که در اینجا باید دقت نمود این است که در این حالت چون ما شروع تمایلات نزولی را انتظار داریم پس سرعت عرضه کم بوده و عجله و اضطراب برای بستن پوزیشن های خرید قبلی لازم نیست و می توان منتظر افزایش های کم قدرت احتمالی در بازار بود تا در بالاترین نقطه ممکن اقدام به این کار نمود .

الگوی رفتاری شماره دو : عرضه خیلی کم در یک روند صعودی

حال اگر شرایط عنوان شده فوق ، اتفاق نیافتاد و قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات نزولی را داشته و باید از تصمیمات ذکر شده قبل امتنا نماییم . موردی که در اینجا باید دقت نمود این است که در این حالت چون ما شروع تمایلات نزولی را انتظار داریم پس سرعت عرضه کم بوده و عجله و اضطراب برای بستن پوزیشن های خرید قبلی لازم نیست و می توان منتظر افزایش های کم قدرت احتمالی در بازار بود تا در بالاترین نقطه ممکن اقدام به این کار نمود .

 پایان قسمت دوم 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید