روانشناسی عرضه و تقاضا

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 19 و 20

الگوی رفتاری شماره نوزده : عرضه زیاد در یک روند نزولی

این رفتار بسیار شبیه رفتار و الگوی شماره هفده بوده فقط با این تفاوت که در این رفتار هیجانات بازار کمتر از رفتار قبلی می باشد بدین سبب ما در یک روند نزولی ” عرضه زیاد ” داریم ، پس در اینجا می توان عنوان نمود ، هرگاه در یک روند نزولی که ماهیت آن عرضه می باشد ، اگر یک کندل عرضه ی متوسط ( عرضه زیاد ) تشکیل شده باشد ، می توان نتیجه گرفت که هر چند عرضه زیادی در بازار وجود دارد و باعث بوجود آمدن روند نزولی شده است ، بلکه کمی بیشتر هم شده است . و این بدان معنا است که در کندل بعد ادامه تمایلات نزولی باقی مانده و به نوعی ادامه روند مورد نظر ، همچنان عرضه موجود بوده و عرضه مذکور از نوع عرضه زیاد نیز می باشد { مطابق شکل یک } .

blankروانشناسی عرضه و تقاضا

در این حالت ترس معامله گران از نزول قیمت ، در نتیجه کاهش دارایی خود ، باعث هجوم به صف عرضه کنندگان و پیوستن به فروشندگان خواهد بود که این امر صف عرضه زیادی را تشکیل می دهد و تقاضا کننده با دیدن چنین عرضه ای به خود اجازه هیچ اقدامی را نداده و بهترین استراتژی را نظاره گر بودن بازار می دانند .

در این شرایط قیمت کماکان نزول داشته و عرضه کنندگان برای رهایی از چنین شرایطی و زیان بیشتر حاضر به فروش دارایی خود با قیمت های پایین تر هستند . پس مادامیکه این شرایط بر بازار حاکم باشد باید تمامی پوزیشن های خرید ( Buy ) را سریعا بسته و اقدام به پوزیشن فروش ( Sell )  نماییم .  

برای درک بهتر موضوع می توان همان مثال همیشگی را دوباره عنوان نمود و تصور کنیم که در کنار خیابانی در نزدیکی تقاطع ایستاده و شاهد عملکرد رانندگان اتومبیل های گذری هستید و شاهد هستید که با اتمام تایم چراغ سبز راهنمایی و رانندگی رانندگان هیچ اقدامی در جهت کاهش سرعت نمی نمایند ( در صورت فشردن پا بر روی پدال ترمز چراغ خطر ماشین روشن می شود ) و با رویت خاموشی چراغ خطر خودروها می توان استنباط نمود که هیچ تصمیمی برای توقف یا تغییر مسیر ندارند و همچنان به طی نمودن ادامه مسیر می اندیشند .

همانطور که در مقالات قبل نیز عنوان شد برای کاهش ریسک معاملات و همچنین در نظر گرفتن هر گونه احتمالی در جهت تغییر آخرین احساسات موجود در بازار ( از عرضه به تقاضا ) باید محدوده ای از کندل را منتظر بوده و تماشاگر بازار باشیم تا جنگ بین خریدار و فروشنده تمام شده و پیروز میدان مشخص شود که ما این میدان جنگ را محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا نام گذاری کردیم ( این محدوده در هر الگو متفاوت بوده که در شکل دو آورده شده است ) .

blankروانشناسی عرضه و تقاضا

اگر قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما انتظار ادامه تمایلات نزولی را داشته و توقع داریم که فشار عرضه کماکان حفظ شده و همچنان بر آن افزوده شود حال باید عنوان نمود که در این حالت بهترین استراتژی خروج سریع و بی وقفه از پوزیشن خرید ( Buy ) بوده و در مرحله دوم باز نمودن پوزیشن فروش ( Sell ) می باشد و در صورت داشتن پوزیشن فروش از قبل ، اضافه نمودن بر حجم آن کم ریسک بوده و با این تفکر می توان بر حاشیه سود پوزیشن اضافه نمود .

الگوی رفتاری شماره بیست : تقاضای خیلی کم در یک روند نزولی

حال اگر این اتفاق نیافتاد و قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات صعودی را شاهد خواهیم بود و باید از

تصمیمات ذکر شده فوق امتنا نماییم پس باید دقت نمود که در این حالت چون ما شروع تمایلات صعودی را انتظار داریم پس سرعت تقاضا کم بوده و عجله و اضطراب برای بستن پوزیشن های فروش ( Sell ) قبلی لازم نیست و می توان منتظر کاهش های کم قدرت احتمالی در بازار بود تا در پایین ترین نقطه ممکن اقدام به این کار نمود و همچنین می توان در نقاط بهینه تری اقدام به باز نمودن پوزیشن خرید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

الگوریتم فرگشت
مقاله ها

الگوریتم فرگشت

منطق جهان مادی ما به گونه ای ساختار یافته که برای حل هر مشکل یا چالشی با محدودیت هایی روبرو هستیم، این محدودیت ها شامل

بیشتر بخوانید »
X