روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 19 و 20

روانشناسی عرضه و تقاضا

الگوی رفتاری شماره نوزده : عرضه زیاد در یک روند نزولی

این رفتار بسیار شبیه رفتار و الگوی شماره هفده بوده فقط با این تفاوت که در این رفتار هیجانات بازار کمتر از رفتار قبلی می باشد بدین سبب ما در یک روند نزولی ” عرضه زیاد ” داریم ، پس در اینجا می توان عنوان نمود ، هرگاه در یک روند نزولی که ماهیت آن عرضه می باشد ، اگر یک کندل عرضه ی متوسط ( عرضه زیاد ) تشکیل شده باشد ، می توان نتیجه گرفت که هر چند عرضه زیادی در بازار وجود دارد و باعث بوجود آمدن روند نزولی شده است ، بلکه کمی بیشتر هم شده است . و این بدان معنا است که در کندل بعد ادامه تمایلات نزولی باقی مانده و به نوعی ادامه روند مورد نظر ، همچنان عرضه موجود بوده و عرضه مذکور از نوع عرضه زیاد نیز می باشد { مطابق شکل یک } .

روانشناسی عرضه و تقاضا

در این حالت ترس معامله گران از نزول قیمت ، در نتیجه کاهش دارایی خود ، باعث هجوم به صف عرضه کنندگان و پیوستن به فروشندگان خواهد بود که این امر صف عرضه زیادی را تشکیل می دهد و تقاضا کننده با دیدن چنین عرضه ای به خود اجازه هیچ اقدامی را نداده و بهترین استراتژی را نظاره گر بودن بازار می دانند .

در این شرایط قیمت کماکان نزول داشته و عرضه کنندگان برای رهایی از چنین شرایطی و زیان بیشتر حاضر به فروش دارایی خود با قیمت های پایین تر هستند . پس مادامیکه این شرایط بر بازار حاکم باشد باید تمامی پوزیشن های خرید ( Buy ) را سریعا بسته و اقدام به پوزیشن فروش ( Sell )  نماییم .  

برای درک بهتر موضوع می توان همان مثال همیشگی را دوباره عنوان نمود و تصور کنیم که در کنار خیابانی در نزدیکی تقاطع ایستاده و شاهد عملکرد رانندگان اتومبیل های گذری هستید و شاهد هستید که با اتمام تایم چراغ سبز راهنمایی و رانندگی رانندگان هیچ اقدامی در جهت کاهش سرعت نمی نمایند ( در صورت فشردن پا بر روی پدال ترمز چراغ خطر ماشین روشن می شود ) و با رویت خاموشی چراغ خطر خودروها می توان استنباط نمود که هیچ تصمیمی برای توقف یا تغییر مسیر ندارند و همچنان به طی نمودن ادامه مسیر می اندیشند .

همانطور که در مقالات قبل نیز عنوان شد برای کاهش ریسک معاملات و همچنین در نظر گرفتن هر گونه احتمالی در جهت تغییر آخرین احساسات موجود در بازار ( از عرضه به تقاضا ) باید محدوده ای از کندل را منتظر بوده و تماشاگر بازار باشیم تا جنگ بین خریدار و فروشنده تمام شده و پیروز میدان مشخص شود که ما این میدان جنگ را محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا نام گذاری کردیم ( این محدوده در هر الگو متفاوت بوده که در شکل دو آورده شده است ) .

روانشناسی عرضه و تقاضا

اگر قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما انتظار ادامه تمایلات نزولی را داشته و توقع داریم که فشار عرضه کماکان حفظ شده و همچنان بر آن افزوده شود حال باید عنوان نمود که در این حالت بهترین استراتژی خروج سریع و بی وقفه از پوزیشن خرید ( Buy ) بوده و در مرحله دوم باز نمودن پوزیشن فروش ( Sell ) می باشد و در صورت داشتن پوزیشن فروش از قبل ، اضافه نمودن بر حجم آن کم ریسک بوده و با این تفکر می توان بر حاشیه سود پوزیشن اضافه نمود .

الگوی رفتاری شماره بیست : تقاضای خیلی کم در یک روند نزولی

حال اگر این اتفاق نیافتاد و قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما شروع تمایلات صعودی را شاهد خواهیم بود و باید از

تصمیمات ذکر شده فوق امتنا نماییم پس باید دقت نمود که در این حالت چون ما شروع تمایلات صعودی را انتظار داریم پس سرعت تقاضا کم بوده و عجله و اضطراب برای بستن پوزیشن های فروش ( Sell ) قبلی لازم نیست و می توان منتظر کاهش های کم قدرت احتمالی در بازار بود تا در پایین ترین نقطه ممکن اقدام به این کار نمود و همچنین می توان در نقاط بهینه تری اقدام به باز نمودن پوزیشن خرید کرد.

مهندس رضا کردری
ارسال دیدگاه