روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24

روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24

در ادامه‌ی سلسه مقالات روانشناسی عرضه و تقاضا،

در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای شماره‌ی ۲۳ و ۲۴ می‌پردازیم. …

– – – 

الگوی رفتاری شماره بیست و سه -عرضه خیلی کم در یک روند نزولی

همان‌طور که مستحضر هستید روند نزولی به واسطه برآیند عرضه بر تقاضا به وجود آمده و نشان دهنده غلبه و حاکمیت عرضه بر بازار سهام می‌باشد و فعالین حاضر در بازار سهام طبق آموزه ها اقدام به باز نمودن پوزیشن‌های Sell از نوع Short می‌نمایند. ما در این الگو شاهد نوسانات نزولی خیلی کمی در بازار سهام هستیم (شبیه رفتار شماره نوزده فقط با این تفاوت که از میزان حجم عرضه کاسته شده است). لازم به ذکر است که میزان عرضه در اینجا از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد چرا که درست است، روند نزولی است اما میزان عرضه به نسبت الگوی قبلی کمتر شده پس نشان دهنده تغییر نگرش فعالین در بازار سهام بوده و این نگرش به معنای آن است که آنها با توجه به شرایط کلان فعلی حاکم بر بازار سهام کم کم باید آماده تغییر پوزیشن‌های فروش خود به خرید باشند. لذا از حجم عرضه خود کاسته تا در فرصتی مناسب با حداقل حجم نسبت به بستن پوزیشن فروش اقدام نماید.

01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24
01-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24

 

در تحلیل روانشناسی عرضه و تقاضا حجم یکی از اجزای لاینفک تحلیل می‌باشد، بدین سبب این تحلیل از دقت خیلی بالایی برخوردار می‌باشد. چرا که با کاهش یا افزایش حجم عرضه یا تقاضا می‌توان سیگنال هایی در جهت ادامه یا خاتمه روند جاری بازار سهام دریافت نمود لذا با کاهش چشم گیر حجم عرضه در روند نزولی می توان چنین انتظار داشت که روند حاکم به پایان عمر خود رسیده و باید به دنبال روند جدیدی (روند ساید یا صعودی) در بازار سهام بود .

پس با کاهش سرعت ریزش بازار سهام و تشکیل کندل‌های خیلی کوتاه با حجم عرضه‌های خیلی کم فعالین بازار سهام می‌توانند در زمان بیشتری تفکر نموده و با عدم نگرانی از وضعیت موجود، نسبت به شرایط آتی بازار سهام تصمیم‌گیری نمایند.

مطلبی که در اینجا طبق مقالات گذشته باید یادآوری نمایم این است که شرایط بازار دائما در حال تغییر می‌باشد پس معامله گران از زمان اتمام معاملات در تایم قبلی (در کندل قبل) تا تایم جدید که در آن می خواهند فعالیت نمایند اختیار تغییر نظر و رفتار دارند. پس باید مدت زمانی را در کندل بعد تامل نمود تا قیمت از یک طرف محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شده تا بتوانیم نسبت به تغییرات ایجاد شده تصمیم‌گیری نماییم.

02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24
02-روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 23 و 24

 

اگر قیمت از پایین محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد باید انتظار ادامه مجدد تمایلات نزولی را از بازار سهام داشته باشیم و پوزیشن های فروش  (Sell) قبلی خود را حفظ نماییم .

تذکر یک : به واسطه کاهش حجم عرضه در کندل مورد تحلیل باید حضور بیشتری در بازار سهام به جهت کنترل شرایط و برگشت احتمالی روند و تغییر مسیر آن، داشته باشیم .

تذکر دو : به واسطه کاهش حجم عرضه از اضافه نمودن حجم فروش  (Sell) خودداری نمایید.

 

الگوی رفتاری شماره بیست و چهار :تقاضای خیلی کم در یک روند نزولی

حال اگر این اتفاق نیفتد و قیمت از بالای محدوده تعادل بین عرضه و تقاضا خارج شد ما به واسطه تقاضای کمی که در بازار سهام وجود دارد انتظار کاهش تمایلات نزولی را از بازار سهام داریم و توقعی نسبت به شروع تمایلات صعودی نخواهیم داشت پس در این شرایط حفظ پوزیشن‌های فروش (Sell) کمترین ریسک را داشته و بر عکس باز نمودن پوزیشن خرید (Buy) به واسطه ادامه تمایلات نزولی احتمالی، دارای ریسک بالایی می‌باشد.

– – –

پایان قسمت سیزدهم

می‌توان استراتژی‌های بر مبنای مباحث عرضه و تقاضا یا هر یک از مباحث تحلیل تکنیکال را به وسیله‌ی سفارش کد پایتون یا سفارش کد mql و سفارش اکسپرت کد کرد و در پروسه‌ی بک تست اعتبار سنجی نمود. همچنین می‌توان از طریق سفارش اندیکاتور به آن‌ها یک جنبه‌ی نمایشی نمایان‌تر برای تسهیل تحلیل در سابقه‌ی نماد داد.

روانشناسی عرضه و تقاضا (Psychology of supply and demand)
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 21 و 22
روانشناسی عرضه و تقاضا-الگوی رفتاری شماره 25 و 26

رضا کردری مدرس مباحث تکنیکال، روانشناسی بازار

تحلیل‌گر بازار سرمایه و مباحث اقتصادی و طراح استراتژی معاملات  PSDC

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
خرید را ادامه دهید